-10% s kódem STEHUJEME , neplatí pro Grapat, Mámy v rejži, B-box, Stapelstein a akční zboží.

Co dělat, když se dítěti po obědě nechce spát? Starší dítě dnes nezalehlo a mladší dítě zase potřebovalo klid na spánek. Na pomoc jsme si vytáhly sešit Velká bludišťárna Les a voskovky Jar Meló.

Už z názvu je patrné, že sešit si oblíbí milovníci bludišť. Tematicky je vhodný pro dívky i kluky, věkově ideálně od 4-5 let dále. Klidně však můžeme nabídnout i od 3 let, pokud si děti v tomto věku rády povídají,­ sešit je na rozvoj komunikace a pozornosti ideální. S každou stránkou se dá pracovat mnoha způsoby, dominantní je samozřejmě samotné bludiště, ale byla by škoda, kdybychom si s dětmi nad obrázky nepovídali. Kniha obsahuje 35 velkých bludišť, do knihy můžete psát, nebo můžete hledat správnou cestu bludiště pouze prstem a ke knize se tak vracet. Každé další bludiště je obtížnější, kniha však obsahuje i řešení.

Všechna bludiště spojuje les a stromy, ale každé je úplně jiné. Vy se tak s dětmi vydáte kromě lesa taky do parku, do pralesa, potkáte zvířata, rostliny, stromy, navštívíte pohádky, uvidíte jednorožce  nebo těžební auta. Nejedná se pouze o klasické hledání cest od předmětů po jedné linii k cíli, ale na cestě se nachází více překážek. Například v bludišti Lesní škola musí děti hledat cestu tak, aby se Violka nezašpinila od bláta a zároveň našla cestu přes řeku pouze po kamenech. Je tedy nutné zaměřit pozornost na více objektů najednou, být pozorný a třeba vylučovací metodou dojít k cíli.

Velmi oceňuji ilustrace, bludiště nepůsobí přeplácaně, na stránce se snadno hledá. S obrázky se dá pracovat i dále, spolu s textem se rozvíjí hlavně: 

  • porozumění textu (společná četba úvodního textu u každého bludiště),
  • komunikace s dítětem (povídání, co na obrázku vidí, poznávání barev, tvarů, ...),
  • jednoduché početní úkoly (kolik vidíš medvídků, o kolik víc je na stránce modrých kytiček, ...),
  • koordinace zraku a jemné motoriky (cesta bludištěm).

A jak jsme s bludištěm pracovaly my?


Vybraly jsme si bludiště Jeníček a Mařenka, naše tříletá Rozálka pohádku zná a má ji ráda. Na úvod jsme si společně pohádku (velmi stručně) připomněly.


Nachystaly jsme si i voskovky Jar Meló, které jsou naším každodenním chlebem. Sama oceňuji, když věci, které mám doma, najdou využití a neleží pouze ve skříni. Na doporučení kamarádky jsem je vyzkoušela a od té doby jsem nekoupila už jiné kreslicí pomůcky. Voskovky jsou umyvatelné (což je hlavní), dětem se snadno drží v ruce, nelámou se a hlavně dělají velmi výraznou čáru. Jsou tak ideální právě pro věk kolem 2-4 let, kdy mají děti radost ze stopy, kterou psací potřeba zanechá.

V Bludišťárně jsem Rozálce přečetla úvodní text Jeníčka a Mařenky. Rózinka našla objekty, které se v textu zmiňují a něco jsme zakroužkovaly voskovkami.  Rozvíjí se tak porozumění textu a koordinace zraku a jemné motoriky.


Poté jsme si povídaly o zvířátkách (najdi veverku; které bílé zvířátko sedí na větvi; které zvířátko má bodlinky; …), rostlinách a houbách (jakou kytičku z louky ti připomíná tato bílá kytička; jakou rostlinu ze zahrádky ti připomíná žlutá kytička; jak se jmenuje tato červená houba; …), poznaly barvy, něco spočítaly (kolik vidíš zajíčků; kolik vidíš chaloupek; o kolik víc je na obrázku ježků než králíků, …), ale hlavně jsme si prohlédly Perníkovou chaloupku a pojmenovávaly její zvláštnosti.

Teď nás čekalo hledání cesty k chaloupce podle instrukcí. Pro Rozálku by bylo obtížné cestu obtáhnout voskovkou, tak jsem to udělala já a Rozálčiným úkolem bylo moji cestu několikrát obtáhnout jinou barvou, což krásně zvládla.

U nás se věnujeme najednou maximálně 1-2 bludištím, aby Rozálka nebyla zahlcena a nezprotivilo se jí to. Věřím tomu, že sešit Velka bludišťárna LES tak najde velmi pestré využití u každého z vás...

Danča a Rozálka