Asi jako každý, kdo má děti, tak i my s dcerou chodíme od malička skoro každý den na procházky. Děti rády pozorují přírodu a všímají si, jak se s každým ročním obdobím mění. V těchto dnech se přímo nabízí pozorovat stromy, proto se na ně v dnešním článku zaměříme. Na pomoc jsme si zvolily krásně ilustrované Výukové karty STROMY od malé Áni. Oceňuji na nich, že se zaměřují na stromy přímo z našeho okolí.

Cílem aktivit nebude encyklopedická znalost stromů a jejich plodů, to bude spíše vedlejší vědomost navíc. Chceme se zaměřit na to, aby si dítě všímalo detailů (v tomto případě tvarů listů a plodů) a pomocí toho rozvíjet třídicí a pozorovací schopnosti.

Sada karet STROMY obsahuje 2 zaškrtávací karty a 13 oboustranných karet, kde na jedné straně najdeme list stromu (u jehličnatých stromů jehlice) a na druhé straně je květ a plod. S kartami tak můžeme pracovat i na jaře, kdy většina stromů nemá listy, ale můžeme na nich pozorovat květy.

 

Do zaškrtávacích karet můžete psát, kdy jste strom potkali. Zápis lze smazat papírovým nebo vlhčeným ubrouskem. Díky malému formátu kartiček se vám vejdou do kabelky, do batůžku, do větší kapsy. Doporučuji koupit si k sadě i kroužek na spojení kartiček, který je založený na šroubovacím systému. Manipulace s kartičkami je tak rychlá, velmi snadná a nic se nepoztrácí. Zkoušela jsem mít kartičky na kroužku od klíčků nebo šňůrce, což nebylo ideální, velmi špatně se s kartami manipulovalo.

 

Jak jsme pracovaly my?

Aktivity jsem vytvořila pro naši tříletou Rozálku, mohou se ale velmi jednoduše přizpůsobit i vyššímu věku dětí.

Ze 13 stromů jsem vybrala 4 (dub, lípa, bříza, javor). Jedná se o stromy s odlišnými okraji listů, třídění i popis listů tak bylo pro Rozálku jednoduché. Časem budeme přidávat více stromů.

Listy jsme daly přes noc do knihy a zatížily, budou tak hezky rovné a může se s nimi déle pracovat. Výhodou tohoto ročního období je i to, že na stromech najdeme také plody těchto stromů, byla by škoda nevyužít je.

Nejprve jsme si listy společně popsaly, hlavní slovo měla Rozálka, já jsem ji vedla pouze k tomu, aby si všímala okrajů listů nebo celkového tvaru listu. Pokud si dítě listy pojmenuje „svým jazykem“, lépe se jim budou pamatovat. Nechť si tvary listů popíše každé dítě podle sebe, podle svého „jazyka“, každý má svou zkušenost a tvar listů může každému připomínat něco jiného. Žádný popis není špatně, důležité je vnímat jinakost listů a podle toho je i třídit. S Rozálkou jsme si listy popsaly následovně:

  • dub letní (okraje listů připomínají velké vlny; kulaté okraje);
  • lípa srdčitá (okraje listů jsou ve tvaru srdce);
  • bříza bělokorá (malý lístek, tvar do špičky);
  • javor mléč (velký list, okraje jsou špičaté).

Nyní můžeme listy přiřazovat a třídit. Přiřadíme listy ke stromům na kartičkách, poté kartu obrátíme a můžeme přiřadit plody ke správným listům a stromům. Malým dětem kartičky promícháme a ony tak mohou přiřazovat znovu. Poté děti mohou roztřídit listy z tácku, nyní už ale bez kartiček, na 4 hromádky podle názvu. 

 

Další aktivity na stole:

  • Počítání: Pokud děti rády počítají, využijte toho. Nechť najdou tři lístky lípy, dva listy javoru.
  • Diktát: Můžeme jim dát jednoduchý diktát, kdy budou do řady skládat podle diktovaného zadání (javor, lípa, javor, dub, dub, bříza, lípa, …)
  • Skládání podle velikosti, podle tvaru, najít všechny listy lípy, …
  • Listnáčci nakupují: Vytvořte obrázek panáčka/panenky z listů a poté se dětí ptejte, kde se dají koupit jednotlivé kousky oblečení, název obchodu vychází z názvu listu/plodu. („V jakém obchodě si Listnačka koupila sukýnku? Sukýnku si koupila U javora. Ve kterém obchodě si Listnačka koupila rukávky? Rukávky si koupila U lípy.“)

Můj sešit pozorování STROMY

Skvělým doplňkem je pro starší děti Můj sešit pozorování a aktivit STROMY. Můžeme tak navázat na aktivity s kartičkami. Nabídla bych ho dětem, které už zvládají číst; některé aktivity zvládnou i šikovní předškoláci. Sešit nemusíte vyplnit hned, ale můžete jej zařazovat postupně podle věku dítěte.

 V sešitě nejde pouze o získávání poznatků, ale díky interaktivním úkolům mohou děti využít dosavadní zkušenosti (získané poznatky o stromech, listech a plodech), získat nové zkušenosti (recepty, pokusy, tvoření), ale hlavně mohou propojovat informace do nových souvislostí (všichni známe cyklus stromu v průběhu roku, ale co takový cyklus jednoho listu;).

   

Možností, jak s listy pracovat, je spousta. Aktivitám s listy se budeme určit ještě někdy věnovat. Dejte nám vědět, jak jste s kartičkami pracovali vy.

 Danča a Rozálka