-10% s kódem STEHUJEME , neplatí pro Grapat, Mámy v rejži, B-box, Stapelstein a akční zboží.

Taky máte rádi, když dětské hry můžete přizpůsobit aktuálnímu věku dětí, hrát je několik let a zároveň vymýšlet různé alternativy? Taková je i hra Slož do minuty! od Vilac. Hra obsahuje mnoho nádherně pestrých komponentů, které přímo volají po tvoření a zábavě.

Od stejného výrobce doma hrajeme hru Hmatej a najdi, kterou má naše tříletá Rozálka velmi ráda. Proto se jí rozzářily oči, když uviděla známý obal.

Hra Slož do minuty! obsahuje:

  • přes 200 barevných dřevěných dílků
  • 100 obrázkových karet
  • bodovací tabulka
  • přesýpací hodiny

Doporučuji použít na dílky nějaký podnos, zabráníte tak jejich hledání po celém bytě.

Hra je určená od 4 let, pro 3–6 hráčů. Hráči mají postupně složit obrázek a ostatní mají uhodnout, o co se jedná. Lze hrát sólo nebo jako tým.

Pro naši tříletou Rozálku by ale bylo ještě obtížné hrát ji podle pravidel, proto je potřeba, aby se s prvky hry nejprve seznámila a naučila s nimi pracovat. Cílem článku bude ukázat, jak lze tuto hru přizpůsobit už od 3 let a hrát i ve dvou hráčích.

Hra je ideálním pomocníkem pro rozvoj pozornosti, trénuje postřeh, rozvíjí tvořivost – tato hlediska bych označila jako hlavní. Nesmíme však zapomínat, že dřevěné dílky lze vnímat i jako příležitost pro poznání prvních geometrických a matematických pojmů (kruh, čtverec, obdélník, větší, menší, málo, moc atd.) a jejich využití při sestavení obrázků – dítě si postupně všímá, že geometrické tvary nemusí existovat izolovaně, ale jsou součástí předmětů kolem nás. A samozřejmě hra rozvíjí i komunikační dovedností – dítě pojmenovává a popisuje to, co vidí.

Jak jsme si hrály my?

Karty s obrázky jsem rozdělila na dvě kategorie: lehčí a těžší. Lehké obrázky se dají složit přesně podle dílků (zelená pastelka), u těžších je potřeba více zapojit představivost a tvořivost (baletka).

Na úvod jsem vybrala pouze 10 lehkých obrázků, se kterými jsme pracovaly dále. Na fotkách lze vidět, jak se dají obrázky jednoduše poskládat.

 Poté jsme si popsaly, co na kartičkách vidíme a Rozálka sledovala, jak skládám obrázek z díků. Dlouho se ale dívat nevydržela a začala si skládat i ona.

Další den jsme si lehké obrázky již vybíraly (lze i losovat) a každá z nás skládala podle své kartičky. Pomocníkem je již zmiňovaný podnos, dílky se neztrácely a snadno se v něm hledalo.

 

Velmi cenné bylo i samostatné tvoření Rozálky. Z obrazců si vytvářela své obrázky. Oceňuji, že hra samotná k samostatné činnosti přímo vybízí. Rozálka skládala a nadšeně mi o výtvorech vyprávěla.

Dále lze hru využít k seznámení se základními matematickými pojmy (kruh, trojúhelník, čtverec, obdélník; největší, nejmenší, ...). Klidně bych používala už přesné názvy obrazců (ne kolečko, ale kruh; ze dvou půlkruhů vytvoř jeden kruh, …). 

 

Slož do minuty! jsme teď několik dní ani neuklízely ze stolečku, hra byla neustále připravená k akci a s Rozálkou jsme si užily hezké společné chvíle! Přesto si myslím, že studnice nápadů pro hraní s touto hrou je stále ještě nevyčerpaná, což na tomto typu hraček velmi oceňuji!

Danča a Rozálka